STS Kapitan Głowacki - żaglowiec flagowy Polskiego Związku Żeglarskiego. Nazwany tak na cześć...
jednego z największych popularyzatorów żeglarstwa w Polsce - Włodzimierza Głowackiego (do 1997 STS "Henryk Rutkowski" na cześć działacza komunistycznego Henryka Rutkowskiego).
Brygantyna została zbudowana z poniemieckiego kadłuba Kriegsfischkutter (kuter typy KFK), kutry te w czasie II wojny światowej poławiały na Bałtyku i jednocześnie były uzbrojone. Kadłub został wydobyty w 1945 i przekazany Państwowego Centrum Wychowania Morskiego, został wykończony jako rybacki kecz gaflowy (Stocznia Rybacka w Gdyni).
Jednostka była statkiem szkolnym Szkoły Rybołówstwa Morskiego wypływała na rejsy na Morze Północne i Morze Bałtyckie.
W 1967 roku został przejęty przez Ligę Obrony Kraju w Jastarni. W 1970 trafił do Ośrodka PZŻ w Trzebieży. Po 1976 wycofano go z eksploatacji z powodu złego stanu kadłuba.
W 1986 roku powrócił do pływania jako flagowy żaglowiec-szkoleniowy PZŻ.
Gruntowny remont przeprowadzono w latach 80. w Rybackiej Stoczni Remontowej we Władysławowie, został wtedy przebudowany z kecza gaflowego na brygantynę.
Gruntowny remont przeprowadzono w latach 80. w Rybackiej Stoczni Remontowej we Władysławowie, został wtedy przebudowany z kecza gaflowego na brygantynę.
Później też zmieniono kolor żagli z białych na brązowe. Dawniej był jednym z nielicznych współczesnych żaglowców, który stawiał na rejach boczne żagle wytykowe zwane lizlami, podobnie jak klipry.
Popularnie przezywany przez żeglarzy najpierw Rutek a obecnie Głowaś.
23 sierpnia 2009, podczas rejsu z Trzebieży do Thyboron w Danii, nieopodal niemieckiego Cuxhaven, STS Kapitan Głowacki osiadł na mieliźnie. załogę ewakuowano
typ: do 1967 kecz gaflowy, aktualnie brygantyna
armator: Polski Związek Żeglarski
port macierzysty: Szczecin
rok budowy: 1944
budowniczy: nieznany, kadłub poniemiecki przebudowany na żaglowiec w Stoczni Rybackiej w Gdyni
materiał konstrukcyjny: drewno i stal
tonaż: 99,4 BRT
długość
po pokładzie: 24,30 m
z bukszprytem: 30,70 m
szerokość: 6,40 m
zanurzenie: 3,3-3,35 m
wysokość maksymalna: 22,4 m
powierzchnia żagli: do 1967 - 234 m2, aktualnie 337,5 m2
silnik pomocniczy: Diesel 135 KM
załoga: 25 osób
Szczecin 23 Sierpień 2012
Piękne ujęcia tej łodzi, ich ramy są doskonałe i tekst pokazuje dobrą dokumentację.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
http://ventanadefoto.blogspot.com.es
Beau bateau.
OdpowiedzUsuńPiękna łódź.
......Gdzie ta keja a przy niej ten jacht?
OdpowiedzUsuńGdzie ta koja wymarzona w snach?
Gdzie te wszystkie sznurki od tych szmat?
Gdzie ta brama na szeroki świat?
Gdzie ta keja a przy niej ten jacht?
Gdzie ta koja wymarzona w snach?
W każdej chwili płynę w taki rejs
Tylko gdzie to jest? No gdzie to jest?.....podziwiam fotki ale rejsy zaglem to nie dla mnie
Zapamiętałam na resztę życia co to "klar" :D
OdpowiedzUsuńPiękne zdjęcia, oczywiście:)